اگرچه در طراحی یک وبسایت فروشگاهی، ایجاد صفحاتی که بازدیدکنندگان را جذب نماید، بسیار مهم است؛ اما اینکه وبسایت شما در اولین مراجعه مشتریان، چگونه رفتار میکند و چه تأثیری در ذهن مشتری میگذارد، به همان اندازه اهمیت دارد. یکی از اهداف اصلی سایتهای فروشگاهی هدایت مشتری به کالای موردنیاز برای خرید است. بنابراین در طراحی سایتهای فروشگاهی باید روشی به کار گرفته شود تا کاربر با سرعت و بهراحتی کالای موردنیاز خود را پیدا کند. علاوه بر اینها تأمین امنیت مشتریان یکی از موارد ضروری در وبسایتهای فروشگاهی است. این امنیت تنها مخصوص پرداخت وجه نیست و باید امنیت اطلاعات حریم خصوصی کاربران و اصل بودن جنسها نیز توسط فروشنده تضمین شود. این کار کمک میکند کاربرانی که از سایت شما خرید کردهاند برای خریدهای بعدیشان نیز سایت شما را انتخاب نمایند.
اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید رعایت نکات زیر به شما کمک خواهند کرد تا بهتر و حرفهایتر از گذشته عمل کنید اما اگر هنوز کسبوکارتان وارد دنیای مجازی نشده است، بسته پیشنهادی فروشگاه اینترنتی واحد طراحی و توسعه شرکتهاست ایران، این مسیر را برای شما هموار خواهد کرد.
بارگذاری سریعتر
پیشنهاد میکنیم که قبل از شروع به کار کردن وبسایت آن را با ابزارهای سنجش سرعت نظیر GTmetrix، بررسی نمایید. اگر بارگذاری صفحات بهطور میانگین بیشتر از ۳ ثانیه زمان ببرد نهتنها ممکن است که مشتریان خود را از دست دهید بلکه رتبه سایت خود را نیز در لیست نتایج جستجو از دست میدهید. در چند سال اخیر همواره بارگذاری سریع یک وبسایت، موردتوجه موتورهای جستجو بوده است.
ایجاد بخش سؤالات متداول (FAQ)
صفحه سؤالات متداول ابزاری مناسب برای استفاده بهینه از زمان و راهی برای ارتباط بهتر با مشتریان است که به شما امکان میدهد تا دغدغههای مشتریان را برطرف کرده و ابهاماتشان را بدون اینکه لازم باشد به تکتک آنها پاسخ دهید رفع نمایید. این صفحه شامل ویژگیهای محصول، شرایط پس دادن محصول، روشهای پرداخت و غیره میباشد.
بهینهسازی برای موبایل
اگر در طراحی سایت شما واکنش گرا بودن (responsive) رعایت نشود، بسیاری از مشتریان بالقوه خود که برای خرید از موبایل استفاده میکنند را از دست خواهید داد. بنابراین توجه داشته باشید که سایت شما در تلفنهای هوشمند و تبلت ها، بهدرستی نمایش داده شود.
بخش نظرات مشتریان
بخش نظرات کاربران در سایتهای فروشگاهی دارای اهمیت زیادی است زیرا نظرات کاربران در انتخاب و خرید دیگر مشتریان تأثیر بسزایی دارد. این صفحه باید بهگونهای طراحی شود که خریداران بتوانند بهراحتی نقطه نظرات خود را انتقال دهند و نظرات سایر کاربران را نیز مشاهده نمایند. از طرفی نظرات مشتریان میتواند برای صاحب وبسایت مفید باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از کاربران فقط زمانی که نظر منفی دارند آن را بیان میکنند و نظرات مثبت کمتر بازتاب مییابد پس با صبر حوصله آماده شنیدن نظرات باشید و در صورت نیاز پاسخی منطقی و قانعکننده به آنها بدهید.
پرداخت ساده و آسان
مشتریان وبسایت شما باید بتوانند بهآسانی و در بستری کاملاً ایمن، سفارش خود را ثبت و پرداخت نمایند. اگر میخواهید تجربه یک خرید لذتبخش را برای مشتریان خود فراهم آورید؛ روند پرداخت را تا حد ممکن ساده کنید. درصورتیکه فرآیند خرید پیچیده باشد مشتریان از خرید خود منصرف خواهند شد و به سراغ یک سایت دیگر خواهند رفت.
دوست دارید از رقبایتان متمایز باشید؟ این موارد را در نظر داشته باشید:
از محصولاتتان عکسهای جذاب تهیه کنید
برخلاف خرید حضوری در خرید آنلاین کاربر نمیتواند کالای موردنظرش را از نزدیک مشاهده نماید بنابراین برای اطمینان و انتخاب بهتر مشتریان، از کیفیت کالا عکسهای واضح، باکیفیت، جذاب و در حالتها و زوایای مختلف در سایت قرار دهید.
یک تجربه کاربری (User Experience) عالی فراهم کنید
به مشتریان خود چیزی بیش از چند تصویر از محصولات فروشگاهتان ارائه دهید. بهطور مثال اگر در سایتتان دستگاهی برای فروش قرار دادهاید ویژگیها، مشخصات فنی، نقد و بررسی، نظرات کاربران و محصولات مرتبط با آن دستگاه را نیز ذکر نمایید. بهعبارتدیگر، همواره اطلاعات کاملی از یک محصول ارائه کنید تا کاربران بتوانند بهدرستی تصمیم بگیرند و یک خرید مطمئن انجام دهند. علاوه بر این موارد، در چیدمان عناصر وبسایتتان نیز دقت کافی داشته باشید، دکمه خرید و سبد محصولات را با رنگی متمایز و در مکان مناسب قرار دهید تا مشتریان بتوانند یک محصول را بهآسانی به سبد خرید خود اضافه و تسویه کنند.
محصولات مرتبط و مشابه را پیشنهاد دهید
هنگامیکه کاربر محصول موردنظر خود را در سایت پیدا میکند با پیشنهاد دادن محصولات مشابه و فراهم کردن امکان مقایسه کالاها، تصمیمگیری را برای کاربر سادهتر کنید.
دسترسی به بخشهای مختلف را آسان کنید
برای خرید آنلاین یک قاعده ساده وجود دارد: پیدا کردن محصول مورد نظر، کسب اطلاعات و در نهایت خرید آن. ابتدا کاربر کالای موردنظر را مییابد و اگر بخواهد اطلاعات بیشتری درباره یک محصول کسب نماید، باید بتواند تنها با یک کلیک به آن برسد. بنابراین سعی کنید جستجو و پیدا کردن محصول در سایت سریع و ساده باشد.